ARC 2023 - seuraa matkaamme Atlantin valtameren yli

20 November 2023

Lähes kaksi vuotta sitten aloimme puhua jännittävään seikkailuun lähtemisestä - Atlantin yli purjehtimisesta. Nyt olemme vihdoin täällä!

Olemme olleet täällä Las Palmasissa Gran Canarialla viikon ajan, käyneet lukemattomissa kaupoissa, suunnitelleet kaikkea siivoustarvikkeista ruokaan ja välipaloihin ja osallistuneet mielenkiintoisiin seminaareihin, joissa käsiteltiin muun muassa tähtikuvioita, varusteita ja sekstantilla navigointia. Yritimme vastata seuraaviin kysymyksiin: Kuinka monta munaa tarvitsemme? Kuinka monta paprikaa saadaan yhdestä kilosta? Kuinka paljon hedelmiä syömme? Mikä hedelmä kestää auringossa kolme viikkoa? Kuinka paljon mahtuu veneeseen?
Tämä on ollut uskomattoman antoisa viikko yhdessä ihanien ihmisten kanssa, joilla kaikilla on sama päämäärä, St Lucia Karibialla.

Veneemme on Excess 15, 50-jalkainen katamaraani nimeltä White Lotus. Miehistö on valmiina, ja odotamme innolla jännittävää seikkailua yhdessä kipparimme Sebastianin ja ensimmäisten perämiestemme Ronjan ja Felixin kanssa.

PS, Niille, jotka ovat uteliaita, voimme paljastaa, että ostimme 500 munaa....

Laukaisupäivä on koittanut

Päivä, jota olemme odottaneet. Jännitys oli huipussaan, kun aurinko nousi laukaisupäivän aamuna. Kun viimeiset valmistelut oli tehty, lähdimme lähtöviivalle. Se oli täynnä veneitä sataman uloskäynnillä ja paljon ihmisiä kannustamassa laiturilla. Tunnelma oli mahtava, kun ohitimme kilpailun johdon ja he soittivat ABBA:ta.

Lopulta lähtölaukaus laukesi ja purjehdimme hitaasti lähtöviivan yli. Muutaman tunnin hitaan purjehduksen jälkeen luovutimme ja käynnistimme moottorin, mutta onneksi tuuli palasi ja purjehdimme yöhön. Tähdenlentojen, tähtien ja planeettojen maaginen spektaakkeli toivotti meidät tervetulleeksi, kun jätimme maan taaksemme.

Kaikki ovat uskomattoman innoissaan veneen purjehtimisesta, ja hurraa-huuto purkautui, kun Sebastian käski meidän asettaa kääntölaiva. Siitä lähtien olemme kiihdyttäneet vauhtia, ja miehistön selkeä kilpailuvaisto on näkynyt. Nyt toivomme suotuisten olosuhteiden jatkumista ja uutta ihanaa tähtitaivasta samalla, kun ystäviemme veneiden metsästys jatkuu.

Rauhallisuutta & kalaa

Wau, wau, wau nyt tapahtuu asioita! Eilen maanantaina iltapäivällä veneessä puhkesi täysi tohina, kun genaker putosi veteen puomin katketessa. Mutta miehistömme nopealla ja ammattitaitoisella johtamisella kaikki miehistön jäsenet auttoivat ja saimme genakerin ylös kannelle. Onneksi masto oli jo valmiina uutta halyardia varten, ja Christian nostettiin vapaaehtoisesti ylös sen tilalle. Kaikki sujui hyvin, yö oli rauhallinen ja aikaisin aamulla nostimme genakerin jälleen ylös.

Tiistaiaamun aikana tuuli on vaihtunut melko voimakkaasta lähes tyyneksi ja päivä on ollut pilvinen ja ilmassa on satanut. Mutta mitä väliä sillä on! Saimme ensimmäisen kalamme, doradon, ja veneen edessä leikkivät kauniit delfiinit. Olemme myös nauttineet hyvän lounaan, joka koostui peruna- ja purjosipulikeitosta ja jälkiruoaksi banaanipannukakkuja. Nyt katsotaan, mitä iltapäivä ja ilta tarjoavat. Tunnelma on mahtava!

Tervehdys White Lotus

Lähellä karilleajoa 4000 metrin syvyydessä.

Keskiviikko oli rauhallinen päivä, niin rauhallinen, että kävimme uimassa meressä. Yllättävän lämmintä ja mukavaa ja erittäin iloinen miehistö! Useat toiveistamme ja odotuksistamme on jo kuitattu näiden muutaman päivän aikana. :-) Iltapäivällä tuuli palasi ja pääsimme taas laittamaan genackerimme.

Yö oli upea ja nautimme siitä, että selvitimme kellonajan Pohjantähden ja Ison Karhun avulla. Näimme Linnunradan kaikkine miljardeineen tähdineen. Aivan maagista!

Tänään, torstaina, tapahtui jotain uskomatonta! Keskellä iltapäivää olimme vähällä törmätä neljään siitosvalaaseen!!!!. Aivan yllättäen ne ilmestyivät aivan veneen eteen, kuka odottaa, että joutuu ajamaan slalomia valaiden ympäri keskellä Atlantin valtamerta!!!!!!!!!

Lisätäkseen entisestään jo ennestään korkeaa tunnelmaa Ronja yllätti kakulla ja tietokilpailulla. Ja voittaja on... Sten ja Felix!
Nyt alkaa valmistautuminen uuteen hyvään illalliseen yhdessä iloisten ystävien kanssa White Lotuksessa.

Tänään aamulla klo 8:00 Ruotsin aikaa, 752 matkan etelän jälkeen olemme vihdoin asettaneet kurssin länteen ja suuntaamme suoraan kohti maalia 7-8 solmun vauhdilla. Pian haistelemme palmuja ja rommiboolia.

Suoraan kohti Saint Luciaa

7.00 se tapahtui !

Muutimme kurssia ja ohjaamme nyt kohti päämääräämme St Luciaa. Aamu tarjosi kauniin auringonnousun ja ne, jotka olivat oikeastaan menossa nukkumaan, eivät voineet olla jäämättä kannelle nauttimaan siitä. Aivan kuin se ei olisi vielä riittänyt, meille tarjottiin aamiaiseksi erittäin hyviä munia ja pekonia.

Ennen lounasta käytimme tilaisuuden treenata keulakannella, olemme käyneet huonommissakin treenipaikoissa 😊.

Iltapäivä on kulunut siivouksen, ruuanlaiton ja Fian kanssa puskemisen parissa.
Nyt valmistaudutaan perjantaihin kotoisasti Bruce Springsteenin soidessa kaiuttimista ja tuuli selässä.
St Lucia here we come⛵️⛵️

Malin ja Marie
Valkoinen Lotus

Meren haasteet

Eilisen tyynen päivän jälkeen olemme tänään haastaneet genackerimme tai ehkä se oli genacker, joka haastoi meidät. Aamulla kun laitoimme genackeria, niin köysi sukkaan seurasi perässä. Nukkuvat herätettiin ja yhdessä otimme purjeen alas, kunnes saimme köyden kiinni ja pystyimme tekemään sen uudestaan ja oikein. Sen jälkeen söimme hyvin ansaitun aamiaisen.

Pari tuntia myöhemmin oli taas aika. Meri haastoi meidät aalloillaan ja genaker roikkui kiinni. Lopulta se voitti ja kierähti keulapuun ympärille ja näytti enemmän tiimalasilta kuin purjeelta. Sebastian, päivän sankari, onnistui voittamaan genakerin, ja lopulta se pyörähti takaisin, onneksi ilman vaurioita.
Kaikessa draamassa onnistuimme myös saamaan vettä yhteen hyttiin, joten vene näyttää enemmän kuivaustelineeltä kuin katamaraanilta...

Yksi reissun haasteista on se, että genakerin halyard, eli se köysi, joka pitää purjeen pystyssä, on hiertynyt maston yläosaan, mikä tarkoittaa, että sen katkeamisen vaara on olemassa. Genakerin nostamista merestä on kokeiltu kerran, joten sitä ei tarvitse tehdä uudelleen. Jotkut luovat ihmiset yrittävät keksiä hyvää ratkaisua, katsotaan mitä tapahtuu.

Koska omenat alkavat laulaa viimeisellä säkeistöllä, käytimme tilaisuutta hyväkseni ja teimme murukakkua kahville. Ehkä suurin huolenaiheemme on se, että meillä ei ole vaniljajäätelöä...

Tervehdys
Valkoisen Lotuksen omistautunut ja luova miehistö

Ennätyspäivät Atlantilla

Purjehdimme yhteensä 204,9 meripeninkulmaa. Hurraa-huutoja ja riemunkiljahduksia tietenkin!

Aamua kohti olimme saavuttaneet matkamme puolivälin, ja yövuoro päätti tarjota muulle miehistölle vastaleivottuja leivonnaisia ja ylellistä puuroa, jota arvostettiin suuresti. Kuten tavallista, kun laivalla on jo täyttä toimintaa, se puree. Kolme kalastajaa tarvittiin pyydystämään yli 60 kilon painoinen kaunis keltaevätonnikala. Kaikki laivalla osallistuivat ja loimme "kalatehtaan", joka leikkasi kalat sahalla ja veitsellä, pakkasi yli 25 kg lihaa pusseihin ja pakasti sen. Meillä on paljon kalaa syötäväksi! Tuore kala tarjoiltiin tietysti lounaaksi mangon ja chilin kera. Tuoreempaa ei saa, mikään ravintola maailmassa ei voita tätä.

Tietysti puoliväliä pitää juhlia enemmän kuin luksusaamiaisella, joten iltapäivällä kohotimme maljan samppanjalla ja veneessä leivotulla kanelipullosokerikakulla.

Puolimatkan jälkeen saamme myös uudet lakanat ja pyyhkeet, mitä arvostavat kovasti lähinnä ne, jotka eivät sulkeneet luukkua ja saivat hytin täyteen vettä...☺️.
Nyt purjehdimme Atlantin iltaan musiikin soidessa kaiuttimista ja illallisen valmistuessa keittiössä. Odotamme innolla toista ihanaa illallista hyvien ystävien kanssa.

Kaunis sininen genakerimme

Olemme hyvin innoissamme sinisestä hienosta genackeristamme. Kun se on ylhäällä, nopeus kasvaa huomattavasti. Olemme luonnollisesti hyvin varovaisia sen kanssa, joten otamme sen joka päivä muutaman kerran alas varmistaaksemme, että kaikki on kunnossa. Jos saamme sanoa niin, meistä on tulossa todella yhteistyökykyisiä ja nopeita. Tänään otimme sen alas korjataksemme useita pieniä reikiä spinnakeriteipillä, joten nyt toivomme, että se vie meidät turvallisesti läpi yön.

Mutta tietenkään tämä toiminta aluksella ei riittänyt tänään. Kun työskentelimme genakerin parissa, kuulimme pamauksen. Se oli maston yläosassa oleva kiertokanki, joka oli katkennut. Tällä kertaa se oli Felix, joka teki loistavaa työtä kiivetessään mastoon ja korjatessaan sen. Alas päästyään hän sai tietysti aplodit ja hurraahuudot. Se oli todella aaltoilevaa, kun häntä nostettiin ylös ja alas. Päivän sankari!

Nyt voisi luulla, että tyyntä on rauhoittumassa tältä päivältä, mutta toisin kävi. Huomasimme, että keulapotkurin kiinnikkeet olivat löysällä. Kierteet olivat kuluneet, joten emme voineet korvata niitä uusilla ruuveilla. Mutta jälleen kerran Sebastian, Ronja ja Felix tekivät loistavaa työtä, ja nyt keulapylväs on taas turvallisesti kiinni veneessä.

Salamatkustajamme Sune, eilen saamamme tonnikalan pää, roikkuu tällä hetkellä perässä palkintona, ja miehistöllä on eriäviä mielipiteitä siitä, kuinka kauan hänen pitäisi saada olla kanssamme. Saa nähdä, kumpi puoli voittaa.... Jatkuu 😉

Ei taukoa, ei lepoa

Ei lepoa, ei rauhaa White Lotuksella. Yöpurjehduksen aikana kuulimme jonkin putoavan mastosta. Kun alkoi valjeta, kipparimme Sebastian teki tarkastuskierroksen ja näki, että palikka, jonka olimme aiemmin laittaneet ylös välttääkseen hankautumisen genakeriin menevään pujottimeen, oli pudonnut alas. Eikä vain se, hän näki myös, että kotelo oli hyvin kulunut. Joten jälleen kerran, alas genakerin kanssa, poistakaa hankautunut osa, ulos varaosat lohkoa varten, ulos valjaat ja tällä kertaa Sebastian nostettiin jälleen kerran mastoon. Ongelmanratkaisijana hän luonnollisesti laskeutui alas ja oli onnistunut tehtävässään. Tehtävä suoritettu ja hänestä tuli jälleen kerran päivän sankari.

Päivän aikana pidimme hyvää vauhtia, delfiinit leikkivät veneen luona ja kaikki olivat iloisia ja tyytyväisiä. Lounaan jälkeen ajattelimme, että oli ansaitun levon aika. Genovalaiset eivät kuitenkaan olleet sitä mieltä. Aurinkokannella makaavat ja lepäilevät näkivät sitten yhtäkkiä auringon paistavan genakerin läpi niin kuin ei pitäisi. Tiedättehän, mitä tapahtuu..... alas genakerin kanssa tarkastettavaksi, 40 sentin pituinen repeämä peräpurjeessa. Otetaan vain spinnakerinauha pois ja korjataan se. Nyt genacker on taas ehjä ja ylhäällä.

Illalliseksi tarjoiltiin mausteista ja maukasta thai-muhennosta ja jälkiruoaksi chilikeksejä. Reaktiot olivat hieman vaihtelevia, toiset hikoilivat enemmän kuin toiset.

Nyt purjehdimme pimeään yöhön ja toivomme, että kaikki on paikallaan, kun aurinko nousee. ☺️

Huolimatta kaikista haasteista, jotka helposti täyttäisivät yhden tv-kauden, tunnelma on White Lotuksella loistava.

Tervehdys White Lotus

12 päivää merellä

Olemme nyt olleet merellä 12 päivää ja jäljellä on enää vajaa kolmannes. Mitä olemme tehneet kaikki nämä päivät purjeiden korjaamisen ja mastoon kiipeämisen lisäksi?
Kun lähdimme liikkeelle, päätimme purjehtia koko matkan itse emmekä käyttää autopilottia. Meillä on rullaava vahtiaikataulu, jossa veneessä on aina kolme ihmistä, lukuun ottamatta kippareitamme, joilla on omat aikataulunsa. Tämä tarkoittaa, että yksi henkilö vaihtuu tunnin välein, mikä tarkoittaa, että meillä on neljä eri henkilöä vahdissa, joiden kanssa voimme keskustella. Yöllä on mukava herätä ja tietää, että kaksi muuta on ollut jo jonkin aikaa vahdissa ja on hieman valppaampi. Purjehtiminen yöllä on maagista. Veneessä on hiljaista, koska monet ihmiset nukkuvat, ja keskustelut vaihtelevat tunnista toiseen. Joskus vain istuu hiljaa ja nauttii kuusta ja tähdistä.

Purjeveneessä on niin monia ääniä. Rungon väliin iskeytyvät aallot, sisätilat narisevat, kun menemme kovaa, purjeet kahisevat ja paiskautuvat, kun saamme tuulta kiinni, ja vinssit vinkuvat. Joihinkin ääniin tottuu, kun taas toiset saavat heräämään ja olemaan varuillaan. Se, että emme saa jatkuvasti pidempiä unia, vaikuttaa meihin eri tavoin. Jotkut ihmiset näyttävät selviytyvän siitä paremmin kuin toiset. Meillä on sellainen aikataulu, että ilta-, yö- ja aamuvuorojen välissä on 7 tuntia, joten jos nukahtaminen on helppoa, voit joinakin päivinä ottaa mukavan pitkät päiväunet. Etuna on se, että aurinko laskee klo 19:00 ja nousee klo 7:00, joten tuntuu, että on yö aika monta tuntia. On hieman hämmentävää, kun sanot hyvää huomenta jollekin, joka tulee vahtiin keskiyöllä, vaikka hän on nukkunut kello 20:00 lähtien, ja samalla sanot hyvää yötä jollekin, joka lähtee vahdista nukkumaan.

Miten ohjaamme pientä laivaamme? No, aika hyvin, jos niin voi sanoa. Tajusimme jo hyvin varhain matkan aikana, että aluksella on joukko kilpailuhenkisiä ihmisiä. Ensimmäisinä päivinä näimme paljon veneitä ja metsästys oli käynnissä. Suuri kysymys, josta keskusteltiin, oli, kuinka kauas etelään meidän pitäisi mennä, jotta saisimme parhaat tuulet länteen. Päätimme mennä kauas etelään, mikä saattaa tuntua kiertotienä, mutta meillä on ollut hyvät tuulet tähän mennessä. Tietenkin tarkkailemme ystäviemme veneitä ja päivitämme päivittäin heidän sijaintinsa. Ilmeisesti purjehduksessa voi kilpailla monissa lajeissa. Jokaisella on henkilökohtainen nopeusennätys, veneen nopeusennätys, pisin matka päivässä, suurin kala, kuka pystyy purjehtimaan pisimmän matkan ilman, että genuaa romahtaa, jne. Tähän mennessä nopein päivämme oli 30.11., jolloin purjehdimme 214,2 mailia.
Tänään kipparimme Sebastian haastoi meidät kilpailuun; purjehditaan mahdollisimman pitkälle 10 minuutissa tietyllä reitillä. Jos et pysy kurssilla, sinut hylätään. On jännittävää nähdä, miten se menee.

Jotkut lukijoistamme saattavat ihmetellä, miten 500 munaa ja kaikki muut elintarvikkeet menivät. Olemme syöneet noin puolet kananmunista, hedelmät ovat loppuneet vihreitä omenoita ja kourallista appelsiineja lukuun ottamatta, ja tuoreet vihannekset ovat loppumassa valko- ja punakaalia lukuun ottamatta. Muuten meillä on ruokakomero täynnä pastaa, riisiä ja erilaisia säilykkeitä. Olemme syöneet hyvin ja monipuolisesti, meillä on useita luovia kokkeja aluksella. Ronja on myös laittanut kultaista särmää päiviimme leivonnaisillaan. Ylellistä ja hyvää!

Kellojen, nukkumisaikojen ja aterioiden välissä luemme, pelaamme korttia ja muita lautapelejä, kuuntelemme musiikkia ja kirjoitamme päiväkirjaa. Joskus meillä on yhteinen kahvitauko tietokilpailun tai muun joukkuekilpailun kanssa, kun taas toiset päivät ovat rauhallisempia ja antavat enemmän aikaa levätä. Kaikki kunnioittavat toisiaan, ja sekä henkilökohtaiselle että sosiaaliselle ajalle on tilaa.

Nyt ollaan joulukuussa ja veneen tontti on alkanut koristella venettä. Tämä tapahtuu yleensä yöllä. Eri paikoissa on ollut varjotontuja, viestejä kuten "Hyvää joulua" löytyy sieltä sun täältä ja meillä on maalattu kuusi katossa. Saa nähdä, tuleeko ensimmäiseen adventtiin lussebullareita!

Tänään, perjantaina, on ollut mukava päivä, jossa on ollut hieman rauhallisempaa menoa laivalla ja yhteistä tekemistä. Tämän päivän suuri kysymys on; kuka hitto on laittanut Nutellania jääkaappiin? Sitä ei saa ottaa.

Kuten tavallista, jatkoa seuraa. Nyt meillä on alle 900 merimailia jäljellä.

Outoja perinteitä merellä

Voimme kai kutsua sitä nyt perinteeksi, että aloitamme päivän keittämällä genakerin. Lauantai alkoi juuri näin, sitten siitä tuli rauhallinen päivä, jossa oli hyvää purjehdusta, lepoa, pelejä ja lukemista.

Kaikki ovat vähän viihtyneet veneessä, yhä enemmän yksityisiä asioita makaa siellä täällä. Kun vene oli perusteellisesti siivottu, syntyi häpeäkori. Sinne päätyvät kaikki yksityiset tavarat, jotka löytyvät sieltä, missä niiden ei pitäisi olla. Huolimattomien ja kurinalaisesti käyttäytyvien merimiesten välille on syntynyt taistelu. Sitten on myös niitä, jotka vapaaehtoisesti laittavat tavaroitaan koriin, jotta tietäisivät, missä ne ovat.

Viimeisinä öinä meillä on ollut muutama tunti auringonlaskun ja kuun nousun välillä. Tuona aikana on todella pimeää ja kaikki tähdet näkyvät erityisen hyvin. Suunnistaminen tähtien avulla on uskomattoman kaunista ja voimakasta.

Kun heräsimme ensimmäisenä adventtiaamuna, venemies oli pistänyt ikkunaan adventtikynttilänjalan, jossa oli palanut kynttilä. Joulupukki näkee ja kuulee kaiken ja tietää, kuka on ollut hyvä tai paha. Saa nähdä, kuka saa tänä vuonna joululahjat...
Adventtilounas koostui vastaleivotusta lussebullarista ja kotitekoisesta jäätelöstä. Arvostuksen barometri nousi kattoon!

Heräämisestä puheen ollen, työvuorolistaan kuuluu herättää se henkilö, joka tulee sijaiseksi. Menetelmät ovat vaihdelleet lempeistä sanoista ja lauluista varpaiden nipistelyyn ja nyrkkien taputteluun. Mainittakoon, että teimme suuren virheen muonitussuunnittelussa ja kokemuksen, jonka otamme mukaan tuleville matkoillemme. Jouduimme avaamaan viikon 3 eväät 6 minuuttia ennen viikon 3 alkua. Viikolle kolme tarkoitettua leipäpussia meidän ei kuitenkaan koskaan tarvitse avata, kaikki näyttävät pitävän aamupalaksi mieluummin puuroa tai munakokkelia. Jääkaapissa olleen nutellan mysteeri on ratkennut, syyllinen saatiin tänä aamuna kiinni sillä verukkeella, että hän ei syö nutellaa. Miehistö keskustelee nyt asianmukaisista kurinpitotoimista.

Tuulen suunta ja voimakkuus on ollut eduksemme viimeisen vuorokauden ajan, ja tänään on ollut erityisen hauskaa purjehtia veneellä, ja lähestymme määränpäätä harppauksin.

120 NM jäljellä maihin

Lähtölaskenta on alkanut..... Meillä on nyt noin 120 meripeninkulmaa jäljellä maaliin ja valmistaudumme hiljalleen maihinmenoon. Miltä tuntuu päästä takaisin sivistyksen pariin? Ovatko meillä merijalat tallella? Kuinka moni ottaa tatuoinnin? Kysymyksiä on paljon, koska olemme hyvin tyytyväisiä mereen ja rutiineihin, joihin olemme tottuneet. Mutta nyt odotamme innolla seuraavaa seikkailua, ihania purjehduspäiviä Karibialla, aurinkoa, uintia ja täysiä yöunia. Ja ehkä satunnaisia juomia paraplydrink☺️.

Tänään olemme siivonneet veneen ja inventoineet ruokavarastomme. Huomaamme, että olemme laskeneet joitakin asioita oikein ja joitakin huonommin. Voiko St Lucialla vaihtaa appelsiinimarmeladia, täysjyväleipää tai maitoa hedelmiin ja vihanneksiin? Se nähdään huomenna .....

Kisan lopussa Sebastian haastaa meidät asettamalla genuaan ja puomin ja laskemalla isopurjeen, jotta saamme lisää vauhtia maaliin. Aina on paikka, jota ajaa takaa.

Tänä aamuna veneen omistajamme oli yhtäkkiä poissa ja tuli viesti, että hän oli lähtenyt pohjoisnavalle. Miksi hän päätti jättää veneemme ja tämän ihanan miehistön? Jokin oli pielessä ja epäilemme, että joku on Grinch. Mikä voisi olla Pohjoisnapa veneessä? No pakastin! Siellä Joulupukki tyhjiöpakattiin......Mutta sitä ei tehdä rangaistuksetta. Nyt Joulupukki on lähettänyt vahvistuksia isomman tonttu Iso Joulupukki -nimisen tontun muodossa, ja hän toi mukanaan kirjeen. Että nyt on kiristettävä, muuten huonosti käyttäytyvät jäävät ilman joululahjoja.

Odotamme innolla viimeistä yötämme tähtien alla Atlantin valtamerellä ja arvaamme, kumpi meistä huutaa maihin näköpiirissä ensimmäisenä.

Tervehdys Valkoinen Lotus

Maaliviiva

Keskiviikko 6. joulukuuta

Kello 03:45 näimme valoa horisontissa. Tuntia myöhemmin näimme maata ja me, jotka olimme vahdissa, aloimme herättää muita. Jotkut istuivat keulakannella ja kuuntelivat musiikkia, kun St Lucia lähestyi, aluksella oli odottava tunnelma ja sekalaiset tunteet.
Sebastian ilmoitti saapumisestamme ARC:lle, ja me jonotimme kannelle mukavat More Sailing -paidat yllämme tapaamaan valokuvaajaa. Hurraa-huuto oli suuri, kun ylitimme maaliviivan 16 päivän, 23 tunnin ja 15 minuutin kuluttua.

Purjehdimme satamaamme, ja meitä tervehti ARC:n edustajista koostuva tervetuliaiskomitea, ABBA täydellä äänenvoimakkuudella ja naapuriveneen hurraa-huudot ja suosionosoitukset. Oli erityinen tunne hypätä maihin ja saada kiinteä maa jalkojemme alle. Luvattu Rompunch maistui erittäin hyvältä ja kaikki olivat hyvin tyytyväisiä!

Reilun päivän maissa olon jälkeen kaipasimme merelle ja lähdimme purjehtimaan tähtäimessämme St Vincent. Nyt odotamme innolla lomapurjehdusta, jossa on aurinkoa, uintia ja vierailuja viihtyisillä saarilla.

Kiitos Sebastian, Ronja ja Felix turvallisesta valmennuksesta, ihanasta energiasta, ihanista kepposista ja kärsivällisyydestänne antaa meidän purjehtia 3069 merimailia ilman autopilottia.

Kiitos kaikille, jotka seurasitte meitä matkan aikana, nyt kirjaudumme ulos tällä kertaa.

Loppu
Malin ja Marie

PS Kyllä, meidän hytti kastui.