ARC 2019 - muistettava purjehdusseikkailu

23 November 2019

Päivä 1, sunnuntai 24. marraskuuta 2019

Vau, vihdoin koitti se päivä, jolloin on aika lähteä. Vaikka laivamme Sirli myöhästyi Las Palmasiin ja asetti joitakin esteitä suunnittelumme rattaisiin, se ei olisi voinut olla parempi kuin tunne, joka syntyy kehossa juuri nyt. Tietenkin, jos minun olisi pitänyt valita ennen, en olisi valinnut, että laiva olisi myöhässä, mutta jälkikäteen en haluaisi sitä toisin, se on johtanut suuriin vastakohtiin, jotka ovat tehneet meistä hyvän ryhmän ja jotka nyt johtivat täydelliseen onnellisuuteen, kun saimme kaiken tehtyä ajallaan kovan työn jälkeen. Päivä alkoi aamupalalla klo 07:30, koska puuroa oli keitetty hieman liian vähän, heräsi kysymys, oliko todella ostettu tarpeeksi kaurapuuroa. Kysymys, joka saattaa kuulostaa monesta banaalilta, mutta kun tajuaa, että veneessä on se, millä elää seuraavat viikot, tuntuu hyvältä tarkistaa se nyt eikä odottaa, että on liian myöhäistä. Kun veneen viimeisetkin asiat on korjattu, kansi nuohottu ja viimeiset ostokset tehty, on tiimikuvan aika. Ajattelet, että tämä kuva on jotain, jonka haluat pitää muistona koko elämäsi ajan, joten kun iäkäs espanjalainen, joka tuskin osaa puhua englantia tai kävellä, huolestut hieman. Mutta kun näet kuvat, tulet onnelliseksi, kuva itsessään ei ehkä ole kaikkein laadukkain, mutta näet energiaa ja iloa jengissä, että pian voi heittää pois. Tämä "jengi", josta puhun, koostuu 10 ihmisestä, joihin palaan matkan aikana enemmän, mutta luulen, että aloitan itsestäni. Nimeni on Patrik ja monet jotka lukevat tätä, tuntevat minut luultavasti lähinnä More Sailingin myyjänä, usein puhutte minulle puhelimessa tai sähköpostitse, kun varaatte matkaa. Olen 31-vuotias ja olen asunut Göteborgissa 10 vuotta. Kasvoin hieman Göteborgin pohjoispuolella lähellä merta ja olen nuorena miehenä purjehtinut vain ystävien ja heidän perheidensä kanssa. Rakastan matkustamista, joten vaikka en itse olekaan hyvä purjehtija, olen huomannut, että purjehdus on täydellinen tapa matkustaa, jossa pääset joka päivä uusiin paikkoihin ja sinulla on majoitus upeissa paikoissa ympäri maailmaa. Tästä huolimatta Atlantti on hieman mukavuusalueeni ulkopuolella, mutta se on myös seikkailu, jota etsin. Kello lyö 10:30, otamme viimeiset askeleemme kiinteällä maalla ja lähdemme matkaan. Tunnelma on maaginen, ja lähdemme moottoroimaan sisaraluksemme Shaman rinnalle, joka on samaa mallia. Vaihdamme muutaman lauseen toisen veneen herrojen kanssa ennen kuin nostamme purjeet ja suuntaamme kohti lähtöaluetta. Kun lähtölaukaus kuuluu, koko miehistö on innoissaan, ja lähdemme purjehtimaan. Meillä oli juuri ennen lähtöä pieni ongelma veneen kanssa, jonka vuoksi Shama otti johtopaikan, mutta vain pari tuntia myöhemmin purjehdimme ohi, mikä tuntui erittäin hauskalta. Osallistumme ARC-tapahtumaan (Atlantic Rally for Cruisers), joka on loppujen lopuksi kilpailu tuloksineen jne., mutta se on yhtä lailla sosiaalinen tapahtuma, jonka olemme kokeneet kuluneen viikon aikana Las Palmasissa. Kun purjehdimme muutaman tunnin, meillä oli ensimmäinen miehistökokous, jossa kävimme läpi tulevien päivien sään ja ensimmäisen vahtiaikataulun. Meillä on vahtiaikataulu, jotta tiedämme, kuka on vastuussa veneen etenemisestä sekä ruoanlaitosta ja tiskaamisesta. Vahtiaikatauluista on paljon erilaisia vaihtoehtoja, mutta me olemme päättäneet aloittaa sellaisella, jossa meillä on 4 tuntia vahtia päivällä ja 2 tuntia yöllä. Minut määrättiin vahtiin, joka kokkaisi päivällisen, jonka aloitin heti, sopivasti olemme valmistaneet suurimman osan ruoasta Las Palmasissa, joten minun piti vain lämmittää bolognese ja keittää pasta. Heti päivällisen jälkeen hyppäsin ensimmäiseen vuorooni, 20:00-24:00. Ilta-/yövuorot koostuvat kahdesta henkilöstä ja tätä vuoroa pidin yhdessä Annan kanssa, hyvän göteborgilaisen naisen kanssa jonka kanssa tulin hyvin toimeen mutta joka valitettavasti veti nitlot menemään hieman ikävästi merisairauteen purjehduksen alussa. Minun ja Annan vahtivuoro oli vauhdikas, koska puhalsi hyvää ja korkeaa merenkäyntiä, hetken aikaa vahtivuoron jälkeen jouduimme repimään puomia, jotta veneen manöövereihin pääsisi helpommin. Kun vahti on ohi, menemme alas herättämään seuraavaa vahtia ja kun he ovat ottaneet vahdin, menemme alas kirjoittamaan lokikirjaa. Hauskinta tässä vahtisuojassa oli se, että kun vaihdoimme, huomasimme, että plottereiden kello oli väärässä asennossa, joten kello oli vain 23, mikä tarkoitti, että minun ja Annan vahti oli tunnin suunniteltua lyhyempi, mutta Fredrik "Chef" ja Kicki sanoivat, että he tarjosivat tuon tunnin, kun he olivat jo hereillä, korvaukseksi houkuttelin heille kahvia. Olen niin uskomattoman onnellinen että saan olla mukana tässä, odotan innolla tulevien viikkojen seikkailuja!

Päivä 2, maanantai 25. marraskuuta 2019

Jaoimme yön kahden tunnin kelloihin, minä ja selkäpiitä yhteensopiva Anna saimme kunnian saada ensimmäisen auringonnousun kellon 06:00 - 08:00 välisenä aikana. Aamu oli suhteellisen hiljainen, mutta vahtipäällikkömme Sofie huomautti pari kertaa, että hän näki jotain vedessä melko lähellä meitä ja toisella kerralla minäkin näin mustan siluetin. Olemme kaukana lähimmästä Afrikan rannikosta ja olemme hyvin ymmällämme, mikä tämä voisi olla, kun tulemme rinnalle kuulemme valon ja samalla moottorin äänen. Se on vene, joka nousee varjosta vain 30-40 metrin päässä meistä ja ottaa kurssin meitä kohti, monet ajatukset voivat käydä päässämme, merirosvoja?! Mutta ei, vene sammuu muutaman sekunnin kuluttua ja menee kurssimme vastaisesti. Aurinko alkaa hitaasti nousta pilvisessä horisontissa, ja me istumme ja keskustelemme siitä, mitä juuri koimme. Vartion jälkeen Kickin valmistama aamiainen on valmiina pöydällä. Olen ihminen, joka pitää kovasti ruoasta, mutta täällä veneessä kaikki on erityisen hyvää, ja astua pois vahdista nauttimaan Kickin kaurapuuroa, keitettyä, leipää ja mehua on aivan ihanaa. Aamiaisen jälkeen oli taas pari tuntia unta, jotta olo olisi täysin levännyt. Pian unien jälkeen kämppäkokki Fredrik on tehnyt lounaaksi parsakaalikeittoa, istun alas syömään kun huomaan, että veneessä ja kannella vauhti vähän nykii. Uusi vartija on sitten nostanut genuaa ja päätynyt hieman pois kurssista, se on sitten aiheuttanut suurta rasitusta purjeeseen joka on saanut repeämän. Kaikki kädet kannelle ja juoksen keitostani auttamaan genuaksen vetämisessä alas. Saamme sen nopeasti alas ja kiinnitämme sen mukana olevalla purjekankaalla. Korjauksen jälkeen ja kun kaikki ovat syöneet keskeytyneen lounaan, pidämme uuden kipparin kokouksen, jossa käymme läpi päivän. Siellä kippari Fredrik painottaa muun muassa, että odotamme genuan nostamista uudelleen, kunnes kaikki ovat tutustuneet veneeseen paremmin ja sen käyttäytymiseen, mistä kaikki ovat samaa mieltä. Kokouksen lopuksi nostan esiin arvoituksen ja lupaan voittajalle salaisen hienon palkinnon, tätä kirjoitettaessa, noin päivää myöhemmin, kukaan ei ole vielä keksinyt vastausta, mutta on erittäin hyvää sitoutumista, esimerkiksi Anna on tehnyt kokonaisia yhtälöitä ratkaistavaksi.

Päivän toinen vuoroni oli klo 16:00-20:00 Rebeckan ja Johannan kanssa. Rebecka on toiminut parin kauden ajan isäntänä aluksillamme Kroatiassa ja Karibialla, joten tunnen hänet hyvin ja harvoin menee pitkään ilman naurua. Johanna on täysin uusi tuttavuus, mutta hän on äärimmäisen hauska spontaaneine purkauksineen, kuten esimerkiksi silloin, kun olimme kaupassa ostamassa ruokaa ennen lähtöä ja hän heitti spontaanisti tiskirättipakkauksen hyllyjen väliin, koska oli utelias, toimiiko se frisbeenä. Koska huomenna piti nousta aikaisin, päätin mennä heti vartijan jälkeen nukkumaan ja katsoa elokuvan, mutta ensin suihkuun. Meillä on suuri ja ylellinen vene, jossa on erilliset kylpyhuoneet jokaiselle hytille ja myös vedenkeitin, jonka avulla voimme muuntaa meriveden makeaksi vedeksi veneessä. Tämä ensimmäistä suihkua varten matkalla ja seison suihkussa noin 50x50x200cm ja huuhtelen vettä päälleni samalla kun putoan seinästä seinään aaltojen tahdissa. Suihkun jälkeen makaan sängyssä ja katson La Casa de Papel -sarjaa, espanjalaista sarjaa, josta olen saanut paljon vinkkejä eri ystäviltä. Onnistun katsomaan ensimmäistä jaksoa noin 10 minuuttia ennen kuin nukahdan kovaa, meri ottaa voimille ...

Päivä 6 Perjantai 29. marraskuuta 2019

alex-fisk.webp

Hyvää iltapäivää! Työvuoroni alkoi tänä aamuna kello 6, heti minä ja Frippe, yksi suomalaisista miehistön jäsenistä, laitoimme sisään kaksi onkivapaamme vieheineen. Ennen kuin edes saimme vedettyä laahuksen veneen taakse, se pisti kahdesti laahukseen, mutta mikään ei tarttunut. Sisään 200 metriä siimaa, niin ei mennyt montaa minuuttia ennen kuin se puri lujaa. Tuloksena oli noin 7 kilon tonnikala ja lyyrinen miehistö, todella hauska aamupäivän sessio. Valitettavasti spinning-kela oli sitä mieltä, että yksi kala per kela riittää, joten se peruttiin, jatkettiin kalastusta suomalaisten omalla vavalla. Viime aikoina on ollut paljon moottoria, keskustelu veneen vakivakin kanssa vhfenillä vahvistaa, että he ovat myös ajaneet paljon moottorilla ja alkavat laskea dieselvarastojen varaan, vakivaki on myös puhunut satelliitin yli metereologien kanssa jotka uskovat hieman eteläisempään reittiin päiväksi, jotta saisi turvallisemman tuulen sitten. Toivottavasti tuuli on ennustajien lupaama, jolloin pitäisi päästä suoraan St Lucialle. Iso ympyrä, eli lähin reitti suoraan eteenpäin, näyttää tällä hetkellä hyvältä suunnitelmalta, jos moottorin valkaisun läpi pääsee. Aluksella on hyvä tunnelma, mutta tuulen puute on tuntuva. Emme ole vieläkään ratkaisseet gennackerfall-ongelmaa, se on liian suuri meri, jotta se menisi ylös kulmaleikkauksella yläpäästä.

Päivä 8 Sunnuntai 1. joulukuuta 2019

Herään tänä adventtiaamuna joulumusiikkiin ja riisivanukkaan tuoksuun 3,5 tunnin unen jälkeen. Vedän joulupukinhatun esiin ja nousen ylös. Gennaker on jo pystyssä. Anna ohjaa venettä, Lisa vartioi lakanaa. On pilvistä, mutta ilmassa on lämmintä. Salongissa Patrik, hiukset ylösalaisin ja juuri sovitettu mussi, ahmii puuroa. Näen ensimmäistä kertaa, että kokki Fredrikillä on tatuointi reidessä. I am the pursuit of happiness, siinä lukee. Sopii hyvin tähän tilanteeseen, ajattelen. Aamiainen päättyy siihen, että Hans ja minä laulamme Feliz Navidadia, iloisen Johannan innokkaasti kannustamina. Rebecka nukkuu yhä, ja ihmettelen itsekseni, miten se on mahdollista tässä metelissä. Ulkona keulakannella kapteeni Frederick makaa vatsallaan ja näyttää yrittävän silittää vierailemiamme delfiinejä. Kyllä, meillä on adventtidelfiinejä. Syötän niille puuroni jäänteet ja ryömin takaisin sänkyyn. Täytyy yrittää nukkua vielä muutama tunti, jotta selviän tulevasta päivästä. Minulla oli viime yönä vuoro 2-4 aamulla. Kahden tyynemmän päivän jälkeen - jotka olivat ihania, ja pystyimme uimaan yli 4 km:n matkalla merta allamme! - olemme nyt päässeet tarpeeksi pitkälle etelään löytääksemme lämpimät pasaatituulet, joissa voimme purjehtia gennakerilla. Kapteeni Fredrik ja perämies Sofi ovat kärsivällisiä kasvattajia. Lyhyessä ajassa meistä on tullut tehokas tiimi saamaan hallitsemattoman ja vaativan pallopurjeen ylös ja alas - se on kuin uhmakas nuori hevonen, joka vetää väärään suuntaan heti, kun ratsastaja menettää keskittymisensä. Emme voi ratsastaa kumpikaan yli tuntia kerrallaan. Mutta kun onnistumme, vene lentää eteenpäin. Viime yönä koin kaikkien aikojen parhaan purjehduskokemukseni: Atlantin veteen heijastuvassa kuunvalossa surffasin eteenpäin yhdeksän solmun vauhdilla ja pidin kurssin Cassiopeian avulla. Onnea! Elämä on kaunista, maa on ihmeellinen ja olen kiitollinen.
Täällä laivalla elämää eletään 4 tunnin vuoroissa päivällä ja 2 tunnin vuoroissa yöllä. Silti onnistun säilyttämään melko normaalin vuorokausirytmin, eikä se ole läheskään niin vaikeaa kuin pelkäsin. Tietysti auttaa se, että kaikki täällä ottavat vastuunsa ja ilmapiiri on hyvä. Luulen, että olemme ystävällisiä toisillemme. Olemme luoneet tänne isoon veteen viihtyisän pienen maailman, joka on täynnä keskusteluja elämästä, hölynpölystä ja keskittyneestä purjehduksesta. Koti tuntuu kovin kaukaiselta. Tai ehkä herään siellä, kun seuraavan kerran avaan silmäni.

Ei, aion nousta ylös ja sammuttaa joulumusiikin, jotta voin nukkua. / Ystävällisin terveisin, Kiki

Tutustu miehistöömme aluksella - ensimmäisenä Rebecka!

Kaksi vuotta sitten, kun aloitin työt More Sailingin isäntänä Karibialla, Atlantti oli täysin mahdoton ajatus. En ollut koskaan ennen edes laittanut venettäni purjeveneeseen. Kuulin tarinoita kolmelta kollegalta, jotka olivat saapuneet St Luciaan vain viikkoa ennen meitä Karibian-kaudelle purjehdittuaan yhdessä yli. He kertoivat matkastaan, joka kuulosti uskomattomalta ja haastavalta. "Kun viime kesänä, kun olin tekemässä toista kesäkauttani isäntänä ja mentorina Kroatiassa, minulta kysyttiin, haluaisinko lähteä purjehtimaan Atlantin yli ja työskennellä sitten kolmannen kauteni Karibialla, en oikein pystynyt ottamaan sitä vastaan. Lisäksi parin vuoden ulkomailla työskentelyn jälkeen ajattelin palata Göteborgiin ja aloittaa opiskelun. Se ei ollut oikea aika elämässäni, joten päätin jättää tilaisuuden käyttämättä. Syksyllä ajatus heräsi uudelleen, ja olin pomoni kanssa, joka aikoi purjehtia yli useisiin tapaamisiin niiden ihmisten kanssa, jotka aikoivat purjehtia kanssani. Innokkuus, jota yleensä tunnen itsessäni, kun hauskoja elämänkokemuksia ilmaantuu, tuli vahvasti esiin. En voinut vastustaa tätä tilaisuutta. Koko vaistoni huusi, että minun pitäisi lähteä, mutta huoli siitä, että jäisin liian paljon jälkeen koulussa ja uudesta elämästäni Göteborgissa, teki tiukkaa. Lopulta, kysyttyäni ystäviltäni ja perheeltäni ja erityisesti itseltäni, päätin lähteä. Kouluni kieltäytyi aluksi, koska poissaoloja tulisi liikaa ja jäisin jälkeen, mutta pidin kiinni ja ehdotin opiskelusuunnitelmaa. Lopulta koulutuspäällikköni ja minä sovimme yksilöllisestä aikataulusta, ja pystyin pakkaamaan matkalaukkuni.

Kuvittele, että pikkuinen minä sain mahdollisuuden purjehtia Atlantin yli. Mahdollisuus, jota ei aiemmin ollut olemassa ja jota en varmasti olisi uskaltanut ilman vuosien varrella tapahtunutta henkilökohtaista kehitystäni. Nyt olemme ohittaneet matkamme puolivälin, enkä odota innolla maihin menoa. Eilen auringonlaskun aikaan joogasin Titanicin laulun My heart Will go on tahdissa keulakannella, jota kutsutaan myös "loungeksi "Minulla on niin hyvä olo täällä Sirli-perheemme kanssa. Hieno ryhmä ihmisiä, jotka tekevät tätä upeaa matkaa yhdessä.

Kiitos puolestani!

Tapaa miehistömme aluksella - Hans

Se, että anteliaalta vaimolta saa lähteä ja tehdä Atlantin purjehduksen 79-vuotiaana, on etuoikeus, haaste - ja uuvuttavan pitkä kilpailu.
Väsymys muuttuu jatkuvaksi, jokapäiväiset kotityöt, pyykinpesu ja pukeutuminen vaativiksi. Tehtävät peräsimen ääressä päivin ja öin ovat väistämättömiä, ja ne vaativat kaiken keskittymiskyvyn. Heräämisen jälkeen on oltava pukeissa ja valmiina 15 minuuttia myöhemmin ohjaamossa.
Kun eteen tulee vaikeita tilanteita purjeiden ja kaiken mahdollisen ja mahdottoman kanssa, kaikkien on autettava. On mentävä ulos ja osallistuttava, vaikka yö olisi pimeä, tuuli olisi kova ja olisit juuri nukahtanut.
Kaikki tämä on erityisen vaikeaa, koska kaikki liikkuu koko ajan siitä lähtien, kun lähdimme liikkeelle Las Palmasista Gran Canarialta.
Kaikki liikkuu, ja kaikki aistit ovat rasittuneita. Kuulon on hyväksyttävä äänten kakofonia, joka ulottuu hytin seinäpaneelien ikuisesta narinasta ja särinästä aina pienen vesiputouksen kaltaiseen ryöppyyn, jossa vesi pudottaa veneen taakse. Koko maailma ääniä sisältä ja ulkoa, joita ei voi päätellä. Ei koskaan, ei koskaan hiljaista.
Näkemisen on hyväksyttävä, että koko maailma liikkuu. Ainoa näennäisesti kiinteä asia on horisontin piirtämä täydellinen ympyrä - mutta sekin liikkuu veneen mukana. Tähtitaivas kiertyy yön aikana, kuu tulee ja menee, samoin Venus ja sen kumppani Neptunus.
Kehon tasapainoa säätelevät aistit eivät koskaan lepää, sillä sänkykin keinuu. Sinun on pidettävä jostakin kiinni tai ainakin seistävä lähellä jotain, josta pitää kiinni, kun olet jaloillasi.
Aivotutkimus osoittaa, miten paljon aivot joutuvat tekemään töitä tulkitakseen ja torjuakseen kaikki nämä vaikutelmat. Tähän työhön ei voi puuttua; se on ohjelmoitu muinaisista ajoista lähtien. Aivojen työ vaatii paljon energiaa, ja yleensä laihdutamme purjehtiessamme.
Eli elinvoima laskee, eivätkä vain minä, vaan kaikki kanssamatkailijat todistavat samaa.
Mutta te sopeudutte.
Sosiaalinen elämä laivalla toimii hyvin vaativasta ympäristöstä huolimatta. Olemme toistemme armoilla ja riippuvaisia toisistamme.
Väsymyksestä huolimatta kerääntyy paljon kultaisia muistoja ja elämänkokemuksia. Johto on erittäin ammattitaitoinen ja luo turvallisuutta ja hyvinvointia.
Meillä on maa näköpiirissä muutaman päivän päästä.
Nukun sitten pitkään, juhlin kavereideni kanssa ja lennän sitten nopeasti kotiin Margaretan luo, jossa hänen juuri leikattu lonkkansa on nyt paikallaan ja jossa on rikkaat joulu- ja uudenvuoden perinteet. Odotan tietysti, että minulla on raskas tehtävälista hoidettavana ennen joulua.
Sitten mietin myös sitä, miten valehdella mielenkiintoisella tavalla kokemuksistani kohtalaisen kiinnostuneelle maailmalle!
Hans

Tutustu miehistöömme aluksella - Johanna

Hei hei kaikki kotona. Älkää minusta huolehtiko, olen keskellä suurta seikkailua. Tämä on paljon parempaa kuin koskaan kuvittelin. Nro 1, pidän shortseja 24 tuntia vuorokaudessa. Nro 2, näen merta joka puolella. Nro 3, laulan ainakin yhtä laulua todella kovaa joka päivä. Joten siksi otan sävyyn kuten Taube, pysykää terveenä ja nähdään kun tulen taas maihin!!!! /Johanna

Niin kauan kuin Sirli jaksaa mennä Niin kauan kuin aalto jaksaa lyödä Niin kauan kuin tuuli purjeissa jaksaa saada gennakerin kestämään Niin jos kello tai kaksi Niin pitäkää mieli ylhäällä Sillä vielä on maili trimmata meitä Oi kuka olisi uskonut, että purjehdimme Las Palmasista Purjehtimaan ja lupaamaan ja kaatumaan Ja kuunvalon vahdissa pidämme solmut tahdissa Ja saamme vielä yhden tähdenlennon toivoa ulvovaan valssiin Kyllä, kuka olisi uskonut, että kymmenen meistä rannalta niin hyvin naksahtaa laivalla Sirli Ja kuka olisi uskonut, että kymmenen meistä kaupungista ui perästä suoraan Atlanttiin Kipparin laulun tahdissa, Ja jos yö on pitkä, odottaa aamupuuroaamiainen, ding ding dong Niin kauan kuin Sirli jaksaa kulkea Niin kauan kuin aallot lyövät niin kauan kuin tuuli purjeissa pitää gennakerin käynnissä Niin mene vahtiimme, vaikka se kirpaisee Näet auringon nousevan, koko ajan Ja se ei estä sinua yhtään, kun me ruorissa tanssimme valssia, ja laulamme kertosäkeessä keuhkoistamme täysillä Mutta kukaan meistä kannella ei kaipaa kotiin harmaaseen, sillä Karibialle me haluamme jäädä, joten kun gennaker on romahtanut, löydämme jälleen pasaatituulet, paskannamme purjeet, trimmimme ja ahdamme syömme hedelmiä verkosta, näemme hain, pudotamme kengän, tuuli purjehtii Shaman ympärillä niin kauan kuin laiva jaksaa kulkea niin kauan kuin aalto tahtoo lyödä niin kauan kuin tuuli purjeissa saa gennakerin kestämään!!

Image-from-iOS-3-scaled-1152x1536.webp

Tutustu miehistöön aluksella - Anna

Nyt olemme olleet poissa 6 päivää ja elämä Sirlillä rullaa hurjaa vauhtia. Asioita tapahtuu koko ajan ja alan tajuta, että kirja, jonka olin aikonut lukea, jää todennäköisesti avaamatta.
On outo tunne olla täysin eristyksissä siitä, mitä ulkomaailmassa tapahtuu ja että elämämme on juuri nyt tässä ja nyt Sirlin perheen kanssa kaukana Atlantilla.
Ei ihme, että kaikki innostuvat, kun delfiinilaumat ilmestyvät ja haluavat uida kanssamme tai kun valas hyppää ilosta ei ole kaukana veneestä. Tai veneen näkeminen kaukana ja kilpailuvaisto herää. Tai ilo, kun joku on tehnyt aamiaiseksi pannukakkuja tai riisivanukasta. Tai euforiaa, kun uimme kirkkaansinisessä vedessä 4000 metrin syvyydessä, tai kun onnistumme nostamaan kaksi kalaa ylös ja tekemään niistä parasta koskaan syömäämme tartaria sekä vastapaistettuja ranskalaisia. Tai se tyyneys, joka laskeutuu pienen yhteisömme ylle, kun jotkut joogailevat keulakannella ja toiset tanssivat Evert Tauben tahtiin flybridgellä. Puhumattakaan siitä henkeäsalpaavasta tunteesta, kun purjehdimme auringonlaskuun ja liukumme loputtoman tähtitaivaan alla pimeyteen.
Skeppar-Fredrik opettaa meille hengenpelastusta, genuapurjehdusta, trimmausta ja solmuja eikä lopeta ennen kuin kaikki on täydellistä.
Oli vaikea kuvitella, millaista elämä aluksella olisi, mutta tähän mennessä se on ollut fantastista!
Muutaman päivän kevyen tuulen jälkeen olemme nyt vauhdilla matkalla länteen.
Varokaa Shamaa ja Biancoa! Meillä on voiton jännitys. 🙂

Anna Graaf

Tapaa miehistömme aluksella - Lis

Vihdoinkin - olemme pasaatituulessa! Ryntäämme eteenpäin gennakerin kanssa suoraan länteen! Kippari Fredrik trimmaa sekä meitä että Sirliä, itse asiassa enimmäkseen meitä! Opettelemme purjehtimaan ilman karttaplotteria, ensimmäinen vahti päivällä, seuraava vahti lisää haastetta purjehtia pidemmälle gennakerin kanssa yöllä. Hieno tunne purjehtia kuunvalossa! Niin kaunis, iso ja voimakas. Kuvittele, että olemme todella täällä - Atlantin valtamerellä!!!!

Aurinkoiset terveiset Lis

Tapaa miehistömme aluksella - Sofie

Atlantti on ollut minulle jo pitkään unelma, ja nyt istun täällä, kaksikymppisenä tyttönä Sirlin perämiehenä. Mukanani on kipparini Fredrik ja yhdessä me täydennämme toisiamme erittäin hyvin. Opetamme miehistöllemme kaiken ohjaamisesta, purjeiden asettamisesta, trimmaamisesta ja reffaamisesta. Heistä on tulossa erittäin taitavia. Voin rentoutua yhä enemmän, mitä pidemmälle matkamme etenee. Eivät vain he ole kehittyneet. Minusta itsestäni tuntuu, että olen kasvanut ihmisenä. Rakastan sitä suurta vastuuta, jonka tuntee ja sitä luottamusta, jota miehistö tuntee. Sitä, miten olet onnistunut ratkaisemaan ongelmia pyytämättä vinkkejä ja ideoita ja pystynyt vastaamaan kaikkiin miehistön kysymyksiin.

Olemme kokeneet paljon yhdessä. Ennätysten rikkominen Atlantin nopeimmassa prepissä, suuret delfiinikannat, hait ja valaat. Olemme uineet 4000 metrissä, kokeneet synkkiä ja räntäsateita, sadetta ja auringonpaistetta. Olemme juhlineet ensimmäistä adventtia ja 50-vuotispäivää, peseytyneet ja puhdistuneet. Olemme nyt kuin suuri perhe.
Muutama päivä sitten vahingoitimme gennakeria. Kehrääjän kannet taittuivat ja puola lukitsi käteni maston väliin, kun köysi kulki vapaasti. Luulin, että sormeni olivat murtuneet, että köysi oli leikannut kokonaan läpi, sitten minulla ei ole mitään muistikuvaa siitä, mitä tapahtui. Patrik on kertonut minulle, että hän löi käteni irti, enkä voi edes kuvitella, mitä olisi tapahtunut, jos hän ei olisi ollut vieressäni. Istun Fredrikin viereen, joka seisoo ja ohjaa, ja tajuan, että häntä tarvitaan enemmän muualla. Minulla on sentään toinen käsi, jonka kanssa tehdä töitä. Otan ruorin haltuuni, ja Fredrik juoksee muun miehistön luo, joka yrittää saada gennakerin irti vedestä. Se on juuttunut peräsimeen. Kun olemme heittäneet kaikki ankkurit sisään ja ottaneet purjeet alas, istun Fredrikin kanssa alas ja paikkailen haavoja. Silloin kaikki kipu tulee. On aika kiehtovaa, miten keho voi kytkeä pois päältä asioita, joilla ei ole merkitystä, kun tulee vaikea tilanne. Miehistö juoksee sisään ja huutaa onnellisena, että he ovat saaneet purjeen irti peräsimestä, ja he nostavat uudelleen puomin ja suuntaavat jälleen 270 astetta kohti St Luciaa.
16 tuntia myöhemmin tapahtuu uusi tapahtuma. Tällä kertaa saamme yllättävän kallistuksen ja puomi katkeaa. Laskemme sen kannelle ja jatkamme matkaa vain puomin kanssa. Seuraavana päivänä Fredrik on keksinyt loistavan idean siitä, miten voimme käyttää isopurjetta, vaikka puomia ei olekaan. Kaikki miehistön jäsenet auttavat, kaikki ovat iloisia ja ponnistelemme yhdessä saadaksemme hänen ideansa toimimaan. Kuuden tunnin työn jälkeen kaikki katsovat purjeeseen tyytyväisinä. Siinä se taas on. Voimme jatkaa kolmannella riffillä ja täydellä puomilla.
Eilen ohitimme puolivälin! Tasan kello 20.00 pituuspiirillä W 38* 00 Njord, pohjoismaisen mytologian merenjumala, hyppää esiin. Koukku toisessa kädessä ja vesiämpäri toisessa kädessä hän kastaa meidät kaikki.
Nyt olemme vihdoin oikeita merimiehiä!
Nyt matka lyhenee ja lyhenee, kunnes maa on näkyvissä. Sanoin ennen kuin lähdin tähän seikkailuun, että haluan, että minulla on jotain puhuttavaa, kun pääsen kotiin. Halusin kovemman haasteen, jolla voisin sitten rehellisellä naamalla kehuskella kaikille läheisilleni. Nyt minulla on seikkailuni ja tapahtumani, ja me ratkomme ne yhdessä, aivan kuin iso perhe.
Hyvää jatkoa!
Halauksia Sofie

Tutustu miehistöömme aluksella - Fredrik

IMG_0942-scaled-1536x1152.jpg.webp

Kipparin mietteitä. Kipparina toimimisella on glamourinen ulottuvuus. Saat ajaa isoja veneitä hienoihin satamiin, sinulla on hienot vaatteet ja syöt hyvin. Jokaisella kolikolla on kuitenkin kääntöpuolensa, ja kipparin kolikon kääntöpuolelle kuuluu vastuu. Sinulla on vastuu pitää huolta vieraista ja veneestä. Romanttinen mielikuva Atlantin yli purjehtimisesta vaihtui nopeasti muutaman päivän pelkkään kaaokseen. Se alkoi, kun gennakeria pitelevä lukko murtui, jolloin gennaker putosi veteen. Miehistö ja perämies Sofie olivat heti köyden varassa pelastamassa purjeen. Köysi jatkoi purkautumistaan, ja Sofien käsi jäi jumiin reikään, jossa köysi kulkee mastoon. Hän huutaa ja Patrik lyö hänen kätensä irti. Purje syöksyy veteen. Verinen käsi kädessä Sofie tulee luokseni ja sanoo kivusta huolimatta, että hän ottaa ohjauksen hoitaakseen, jotta voin auttaa purjeen kanssa. Gennaker kietoutuu peräsimen ja potkurin ympärille. Otamme alas muut purjeet ja yritämme samalla pitää kiinni siitä gennakerin osasta, joka ei ole vedessä. Kun purje on kiinnitetty mahdollisimman hyvin, pidämme pienen tauon ja keskustelemme siitä, miten jatkamme. Tauon aikana purje irtoaa peräsimestä ja potkurista. Poimimme jäänteet ja jatkamme yötä pelkällä puomilla. Istun alas Sofien kanssa ja katson hänen kättään. Osa ihosta on revennyt kokonaan pois, ja ihon ja lihaksen välinen rasvakalvo on paljastunut. Haluaisin ommella haavan kiinni, mutta ihoa ei ole, johon ommella. Hän vinkuu, kun kosketan hänen kättään. Hän pystyy liikuttamaan sormiaan, joten luita ei ole murtunut eikä jänteitä vaurioitunut. Annan hänelle kipulääkkeitä, mutta kipu pahenee ja pahenee. Päätän laittaa hänen käteensä paikallispuudutuksen kivun lopettamiseksi, jotta tabletit voivat alkaa vaikuttaa. Yritän muistella kaikkea, mitä lääkikoulussa opetettiin siitä, miten puudutusainetta levitetään, miten ruisku otetaan ja miten neulaa pistetään. Seuraavana aamuna puen kiipeilyvaljaat päälleni ja hyppään veteen. Mitään ei ole jäljellä. Otamme uudet askeleet, asetamme isopurjeen ja puomin. Päivän ohjelmassa on surffausharjoituksia. Olosuhteet olivat täydelliset. Muutaman tunnin kuluttua tapahtuu, mitä ei saa tapahtua, tahaton gybe, preventerilangat katkeavat ja puomi katkeaa. Tarkistamme takilan ja huomaamme, että puomi on irti kahdesta kohdasta. Ei, ei puomi. Otamme isopurjeen alas ja kiinnitämme sen. Puomi on irti niin, että kaula hankaa mastoa vasten. Otamme kaikki puomit, joita meillä on, ja alamme laskea puomia kannelle. Se on painava, ja kaikkien on autettava, jotta se onnistuu. Kun olemme alhaalla kannella, voimme irrottaa isopurjeen ja nostaa sen takaisin bimiiniin. Pimeys laskeutuu, ja me päätämme yön. Vietän yön luonnostellen ja suunnitelmia tehden. Miten me ratkaisemme tämän? Kun heräämme aamun valjetessa ja kokoonnumme aamiaiselle, minulla on suunnitelma valmiina. Suunnitelmani on irrottaa purje mastosta ja rullata se alhaalta käsin. Sitten paksu purjekangas muodostaa yhdessä alempien rimojen kanssa uuden puomin. Jokainen saa tehtävänsä, nyt ratkaistaan tämä! Nostetaan, venytetään, rullataan ja kiinnitetään. 8 tuntia myöhemmin kokoonnumme flybridgelle. Hans alkaa nostaa purjetta ja se seisoo taas. Kaikki hengittävät ja taputtavat, olemme taas matkalla! Kipparin päivä ei ole koskaan samanlainen. Yhtenä päivänä olet aaltojen kuningas, toisena olet lääkäri ja kolmantena keittelet keittoa naulan kantaan. Ystävällisin terveisin, Fredrik Olsson Sirli-aluksella.